KERST IN MUSEUM DE RIJF – “KERSTSTALLEN VAN EN OP PAPIER”
op de zondagen 25 november en 16 december 2012 en zondag 6 januari 2013 (DRIEKONINGEN)
Sinds zijn kinderjaren is Toon Timmermans uit Alphen altijd al geboeid geweest door kerststallen. Al jaren verzamelt hij diverse soorten. Naast de traditionele stallen is hij zich de laatste tijd meer bezig gaan houden met het verzamelen van kleine stalletjes en papieren kerststallen.
Met veel succes exposeerde hij al diverse malen overal in het land en nu is zijn unieke verzameling te zien in ons museum. Hier ziet u pop-upboeken, adventskalenders, pop-up kerstkaarten, opvouwbare groepen, kerstvoorstellingen op papier gedrukt, groepen die je zelf moet uitknippen e.d. Vroeger was de papieren kerstgroep bedoeld voor de armere mensen die zich geen chique stal konden veroorloven. Bovendien is de opbergruimte minimaal. Later gingen “kunstenaars” (vooral uit Midden- en Oost-Europa) zich bezig houden met de papieren groepen en kreeg je prachtige, grote kersttaferelen.
Museum De Rijf zal gedurende de openingszondagen van deze expositie geheel in kerstsfeer gehuld zijn en opgeluisterd worden met sfeervolle kerstmuziek:
-op zondag 25 november bespeelt Jan van den Hoven zijn draaiorgel.
-op zondag 16 december om 13.30 uur en om 14.30 uur optreden door Seniorenorkest Amor Musae.
“TER BLIJVENDE NAGEDACHTENIS: HET BIDPRENTJE” op 30 september en zondag 28 oktober 2012
De expositie -samengesteld uit de verzamelingen van TOON MOELANDS en HENK VAN OPSTAL- bevat veel bijzondere bidprentjes van zowel lokaal, nationaal als internationaal bekende personen.
Een bidprentje (gedachtenisprentje) – doorgaans in A7-formaat – is een klein prentje dat binnen de Katholieke Kerk als herinnering aan bepaalde gebeurtenissen zoals doopsel, eerste communie, vormsel, huwelijk, priesterschap en in het bijzonder bij een overlijden wordt uitgegeven. Behalve de religieuze afbeelding, staat op voor- of achterzijde meestal ook een gebed. Indien het wordt uitgegeven naar aanleiding van een overlijden worden de naam, titel, geboorte- en sterfdag van de overledene vermeld. Het gebruik van een bidprentje komt bijna uitsluitend voor onder katholieken.
Het duurde nog circa 150 jaar voordat in onze streken het bidprentje zijn intrede deed. De eerste bidprentjes rond 1800 in Brabant uitgegeven waren bestemd voor geestelijken of welgestelde burgers. Het merendeel van de arme bevolking kon zich die luxe niet veroorloven. Tot 1910 hadden alleen de meer gegoede boeren en burgers deze prentjes en waren ze ook veel mooier dan tegenwoordig. Soms met verzilverde of gouden randen en opdrukken. De oudste exemplaren waren met de hand beschreven en soms ook ingekleurd. Meestal waren deze prentjes van perkament vervaardigd.
De bidprentjes worden tijdens de uitvaart aan de aanwezigen uitgedeeld. Daar waar vroeger op dit soort bidprentjes meestal een heilige werd afgebeeld in zwart-wit maar vaak ook in kleur, wordt nu ook vaak een kruis of de overledene zelf afgebeeld. Deze bidprentjes worden vaak in een missaal gestoken, zodat men tijdens een Mis al eens kan bladeren en zo deze personen in herinnering roepen.
HEEMREIS zaterdag 9 juni 2012
Heemreis naar Limburg met in de ochtend, na koffie met gebak, bezoek aan blauwe bessenkwekerij.
Na een aspergelunch rondrit door de Peel en bezoek aan rozentuin/kwekerij.
EXPOSITIE RICHARD LEMAIRE “HET VERHAAL HEEFT GEEN EINDE” op zaterdag 2 en zondag 3 juni 2012
Richard Lemaire (Semarang 1934 – Prinsenbeek 2011) is in Prinsenbeek en daarbuiten bekend als een veelzijdig kunstenaar. Hij maakte schilderijen, grafiek, tekeningen, collages en kleine sculpturen. Mythologische verhalen waren hoofdthema in zijn werk. We zien ook elementen uit het dagelijks leven, herinneringen aan zijn geboorteland Indonesië, westerse en niet-westerse symboliek en populaire cultuur en media in zijn werk terug.Lemaire kwam begin jaren 50 naar Nederland vanuit zijn geboorteland Indonesië en startte in 1954 zijn opleiding aan de Academie Sint Joost in Breda. Hij woonde en werkte gedurende zijn gehele carrière in Prinsenbeek. Hij gaf er onder meer les, had een eigen drukkerij en stelde regelmatig ten toon. Samen met zijn vrouw Ida maakte hij vele verre reizen, die tevens inspiratie boden voor zijn werk.
Het werk is te koop; de opbrengst gaat naar het Nederlands Kanker Fonds en het Katholiek Jongensweeshuis Kedangan te Semarang.
120 JAAR JAN STRUBE (1892-1985) “ZICHT OP ZIJN WERELD” door de Stichting VRIENDEN VAN JAN STRUBE op zondag 29 en maandag 30 april 2012 (op maandag 30 april veiling)
Het blijft maar bewegen rondom de artistieke nalatenschap van de tijdens zijn leven al legendarische kunstschilder Jan Strube. Geboren in Amsterdam en al op 19-jarige leeftijd in contact gekomen met het Brabantse platteland, waar hij zijn hart verloor aan Dina Bogers de timmermansdochter uit Leur. In 1915 trouwden zij in Amsterdam en vestigden zich daar, maar na enkele heen en weer verhuizingen kozen ze voorgoed voor Brabant en voor Breda. Het paar vestigde zich in de dertiger jaren aan de Zanddreef tussen de spoorlijn en het Liesbos. Een plek die Jan nooit meer zou verlaten. Hier schilderde, tekende en lithografeerde hij van ‘s-morgens vroeg tot ‘s-avonds laat. Hij was een vreemde eend in de Brabantse bijt, maar werd al heel gauw een graag geziene gast in de meest uiteenlopende kringen. Op zijn initiatief kwam er de Bredase Kunstkring en mede door zijn inspanningen leefde het wat ingedommelde culturele Breda weer helemaal op. Kunstenaars als Jan Strube, Dio Rovers, Paul Windhausen, Gerrit de Moree bepaalden het artistieke beeld in het Breda van het midden van de vorige eeuw. Voor die verdiensten ontving Jan Strube bijvoorbeeld ook de erepenning van de stad. Behalve als kunstenaar was Jan Strube ook als mens een aangename persoonlijkheid. Iedereen had graag met de ‘Brabantse Amsterdammer’ te doen. Jan Strube was een werkpaard. Zijn oeuvre moet duizenden werken bevatten. In het vrijwel meteen al uitverkochte boek dat in 2007 over hem verscheen staan vijfhonderd werken afgebeeld en beschreven. Dit is misschien een kwart van zijn gehele oeuvre.
Niet zo verwonderlijk dus dat er een stichting in het leven is geroepen die deze artistieke nalatenschap in de toekomst gaat behartigen. De “Vrienden van Jan Strube” organiseren a.s. 29 en 30 april een expositie “120 Jaar Jan Strube, Zicht op zijn Wereld” in museum De Rijf aan de Vijverstraat3 inPrinsenbeek. Er zullen ruim veertig werken worden tentoongesteld, waaronder enkele niet eerder tentoongestelde werken. Op 30 april is er zelfs een kunstveiling, die u de mogelijkheid biedt om een bijzonder werk van Strube te pakken te krijgen.
De EXPOSITIE is op beide dagen geopend van 13.00 uur tot 17.00 uur. De opening geschiedt door de Bredaase wethouder Arbouw en Sonja Strube de dochter van de kunstenaar.
De KUNSTVEILING op Koninginnedag begint ’s-middags om 14.30 uur.
Inlichtingen over de stichting “Vrienden van Jan Strube” op JAN STRUBE.ORG of Ad van Melis, voorzitter, advanmelis@ziggo.nl of 076-5416947.
KUNSTROUTE PRINSENBEEK op zondag 22 APRIL Museum DE RIJF is open en is STARTPUNT voor de 2-jaarlijkse KUNSTROUTE
In Museum DE RIJF exposeren 2 deelnemers: Ine van den Hoven (schilderijen) en Frank van Erp (Fotografie(k)).
DEMONSTRATIES SPINNEN EN WEVEN op 25 MAART 2012 in Museum DE RIJF

EXPOSITIE: “KÈK NOU TOCH: BOEMELDONCK!” zondag 29 januari 2012
Carnaval in Boemeldonck: een begrip in ons dorp.
Alle reden om dit festijn een vast plekje in ons Museum DE RIJF te geven.
Samen met de B.A.K. wordt aan dit idee in 2012 gestalte gegeven midddels een permanente “BAK-wand”, aangevuld met wisselexposities van Boemeldonckse Carnavalsclubs.
Carnavalsclub D’ OREN TOE (1975-1989) zal het spits afbijten en laten zien hoe een kleine club vijftien jaar actief was in het Beekse Carnaval.
Op de zondagen 29 januari, 26 februari en 25 maart presenteert D’ OREN TOE zich met een collectie carnavals-herinneringen (voorwerpen, kunstwerken en documenten) uit het verenigingsarchief en privé-bezit van haar leden.